استراتژی جمع آوری کمک های مالی برای سازمان‌های خیریه و مردم‌نهاد

این روزها، با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه، بسیاری از مردم یا توانایی لازم برای کمک به خیریه‌های کوچک و بزرگ را ندارند و یا به‌طور کلی، نسبت به این خیریه‌ها بی‌اعتمادند بنابراین لازم است که هر سازمان یا نهاد خیریه، در راستای جلب اعتماد و حمایت‌های مردمی،  استراتژی خاصی را برای جمع‌‌آوری کمک‌های مالی برای سازمان خود، مدنظر قرار دهد.

در این‌جا با استفاده از چرخه برنامه‌ریزی استراتژیک و با تمرکز ویژه بر استراتژی افزایش سرمایه، اصلاحات لازم برای جذب هر چه بیشتر سرمایه برای خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، مدنظر قرار داده‌ایم و راهکارهایی ارائه داده‌ایم که این سازمان‌ها بتوانند به شیوه‌ای انعطاف‌پذیر برای رفع نیازهای خود از آن‌ها بهره‌مند شوند.

بررسی اجمالی

  • از دیدگاه سازمانیدیگر نیازی به گفتن نیست که هدف خیریه شما، به انجام‌رساندن یک مأموریت نیکوکارانه است که به‌وسیله یک استراتژی سازمانی، صورت می‌پذیرد. هدف اصلی شما از استراتژی افزایش سرمایه، تأمین منابع، برای افزایش جذب کمک‌های مالی است، بنابراین، اولین گام در این راستا تخمین نیازهای مالیاتی سالیانه است. با همین هدف، خوب است از خود بپرسید که افزایش سرمایه فعلی/برنامه‌ریزی شده، چگونه این نیازهای سازمان شما را برآورده می‌سازد. ‌علاوه بر این، به‌یادداشته‌باشید که، تغییرات استراتژیک برنامه‌ریزی شده، ممکن است باعث ایجاد تغییراتی مناسب در رهیافت افزایش سرمایه شما شود.
  • بازگشت سرمایه برخی افراد فعال در سازمان‌های خیریه و مردم‌نهاد، از به‌کاربردن این اصطلاح تجاری خودداری می‌کنند، اما هدف از افزایش سرمایه در نهایت، به حداکثررساندن میزان درآمد سازمان است، بنابراین دانستن این مفهوم و نحوه سنجش، پیش‌بینی و بیشینه‌کردن تأثیر بازگشت به فرآیند سرمایه‌گذاری، یک هدف بنیادین، برای هر استراتژی لازم در راستای افزایش سرمایه است.
  • تحلیل و ارزیابی-ارزیابی بیرونی فرصت‌های کلیدی، تهدیدها و نیز نقاط قوت و ضعف و نیازهای بالقوه شما، برای ایجاد تنوع در درآمد، امکان درک بهتر مسیر استراتژیک و گزینه‌های پیش رویتان را برایتان فراهم می‌سازد.
  • جهت‌دهی به مسیر پیشِ رو – رهیافت کلی استراتژیک شما، به چندین فاکتور درونی و بیرونی موجود در سازمان و البته، میزان توانایی شما در پذیرش ریسک‌، بستگی دارد.
  • درنظرگرفتن گزینه‌های مولد گام بعدی آن است که در جزئیات بیشتر و بیشتر عمیق شوید و از این طریق، گزینه‌های ویژه را شناسایی نمایید، چه سازوکارها و روش‌های موجود را ارتقا دهید و چه بخواهید گزینه‌های تازه را پیاده‌سازی کنید و آن‌ها را به‌لحاظ میزان دوامشان، آزمایش و اولویت‌بندی کنید، خوب است که این گام را به‌عنوان یک گام کلیدی، مدنظر قرار دهید.
  • برنامه‌ریزیبه‌منظور ایجاد یک کسب‌وکار عملیاتی و برنامه‌ریزی برای مدیریت مالی و مدیریت ریسک، مواردی که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید را، تحت یک چیدمان خاص، کنار هم قرار دهید.
  • حقیقت‌یابی– توسعه استراتژیک مستلزم مدیریت طیف وسیعی از ابهامات موجود است. بنابراین، پس از برنامه‌ریزی، باید عقب بایستید و موارد موجود را به‌طور عینی مورد ارزیابی قرار دهید تا مطمئن شوید با کنار هم قرارگرفتن این ابهامات، هرکدام از این موارد هم‌چنان قوی و واقع‌بینانه باقی می‌مانند.
  • پیاده‌سازی-به‌یادداشته‌باشید که برقراری ارتباط و خریداری سهام برای روز مبادا، پیوند تنگاتنگی با دیگر برنامه‌های مربوط به نظارت، گزارش و بازبینی‌ موارد موجود، دارد.

دیدگاهتان را بنویسید