یازده اصل اخلاقی که مدیر یک سازمان مردمنهاد باید بداند
آیا شما بهعنوان مدیر یک سازمان خیریه و مردمنهاد، اصول اخلاقی را در روند کاری خود، مد نظر قرار میدهید؟
تا بهحال چند بار در طی سالهای مدیریت خود به این پرسش اندیشیدهاید؟
اگر تا به حال پرسش فوق به ذهنتان خطور نکرده و یا در زمینه انجام فعالیتهای خیریه تازهکار هستید، در اینجا راهکارهایی را بهعنوان اصول اخلاقی حاکم بر روند کار متولیان، به شما ارائه خواهیمداد.
شما بهعنوان متولی امور خیریه، به صورت جمعی و فردی، موظف هستید:
- فضایی امن ایجاد کنید تا همه افراد حاضر در جلسات، به صحبتکردن تشویق میشوند و بتوانند بهراحتی نظر خود را بیان کنند.
- کاری کنید که اعضا به شیوهای مثبت یکدیگر را به چالش بکشند و البته، در صورت عدم موافقت با نظرات ارائهشده در جلسات، با گفتن مستقیم «نه، این ایده کارساز نیست»، از بروز تعارض جلوگیری کنید.
- به جای ایجاد تعارض، سوالات باز و همهجانبه بپرسید :
- چه پروژهای را پیشنهاد میدهید؟
- این پروژه را کِی انجام میدهید؟
- چه مدتزمانی برای اجرای پروژه را در نظر دارید؟
- چگونه قرار است این پروژه را اجرا کنید؟
- از پرسیدن چرایی «اتفاقات» پرهیز کنید. زیرا پرسیدن یک سؤال با «چرا» ممکن است کمی اتهامجویانه بهنظر برسد. در حالت کلی، پرسیدن چنین پرسشهایی، به شما کمک میکنند تا بتوانید ایده یا پیشنهادی را بررسی/آزمایش کنید.
- پیش از صحبت کردن، خوب فکر کنید – خوب است قبل از ارئه نظرتان، از خود بپرسید: چه پیشنهادی را میتوانم مختصر و مفید ارائه دهم، که بهتر به هيئتمدیره کمک کند؟
- خیلی راحت، سؤالاتتان را مطرح کنید – هیچ دلیلی برای ترس از پرسیدن وجود ندارد، اگر هست، با همکاری و مشارکت همه اعضا، آنرا از سر راه بردارید.
- به طور استراتژیک عمل کنید– با تفکر بلندمدت و خارج از دایره امن سازمان، بهشیوهای استراتژیک عمل کنید.
- بدانید که که اجرای عملیاتی یک پروژه، در حوزه اختیارات مدیر عامل است – با تشخیص آنکه وظیفه شما در واقع مدیریت عملیات نیست، بلکه این است که اطمینان حاصل کنید که این عملیات به خوبی رهبری و مدیریت میشوند، درخواهیدیافت که اجرای عملیاتی پروژهها، در حوزه اختیارات مدیر عامل است.
- بر روی راهحلها تمرکز کنید – در مورد تجربیات گذشته سازمان صحبت کنید، تا از آن درس بگیرید و با اجتناب از بحث درباره آنچه از دستتان برنميآید و تمرکز بر آنچه میتوانید انجام دهید،تنها بر روی راهحلها تمرکز کنید.
- از نقطه نظرهای متفاوت، استقبال کنید– بهیاد داشتهباشید همه اعضا و کارکنان سازمان نظرات متفاوت و متنوعی دارند و دلیلی ندارد که همه با شما موافق باشند.
- فرضیهسازی نکنید- در مورد شخصیت افراد مختلف، قضاوت و فرضیهسازی نکنید و در این راستا، بر اساس حقیقت/محتوای آنچه که او گفته، عمل کنید.
- با همه از هر قشر و سنی، مشارکت کنید – ممکن است فکر کنید که مشارکت با جوانان و افراد سالخورده در راستای اهداف خیریه و جمعآوری کمک مالی، چندان برای دستیابی به اهداف سازمانی، مؤثر نیست. اما واقعیت این است که هر چند احتمالاً تجربه مشارکت با این افراد متفاوت است، اما میتواند در راستای دستیابی به اهداف سازمان، بسیار مؤثر واقع شود. چرا که همه افراد، محتوایی برای یاد دادن به یکدیگر و یادگرفتن از هم، دارند. پس همواره بهیادداشتهباشید که به نظرات دیگران احترام بگذارید و همه مسئولیتها و عواقب کار خود را بپذیرید.
دیدگاهتان را بنویسید