بایدها و نبایدهای تدوین پروپوزال جهت تأمین مالی

نوشتن موفقیت‌آمیز یک طرح پیشنهادی جهت تأمین مالی، به‌ویژه برای سازمان‌های خیریه و مردم‌‌نهاد، یک هنر بزرگ به‌شمارمی‌رود. برای انجام این کار، نیازی نیست که حتماً در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مالی، حرفه‌ای باشید. در این‌جا یک چک‌لیست ساده ارائه‌شده‌است که می‌تواند به شما کمک کند تا میزان مقبولیت طرح پیشنهادیتان را، برای سازمان‌های خیریه و مردم‌نهاد، ارزیابی کنید.

گام اول- مخاطب خود را بشناسید

مهم نیست که خواسته اصلی یک سازمان چیست، بلکه موضوع حائز اهمیت آن است که مخاطبان سازمان مورد بررسی، چه نیازی دارند و خواسته تامین‌کنندگان مالی چیست.

  • شما باید به‌دنبال تأمین نیازهای واقعی مخاطبان باشید، نه صرفاً تأمین منابع مالی
  • در وب‌سایت‌ها/گزارش‌های سالیانه مؤسسات تأمین مالی جستجو کنید تا ببینید که آیا پروژه‌هایی مشابه آن‌چه مدنظر سازمان شما است، پیش از این به‌لحاظ مالی مورد حمایت قرار گرفته‌اند یا خیر.
  • در صورت امکان برای افزایش شانس موفقیت خود، با سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان مالی، مشارکت نمایید.
  • فراموش نکنید که جذب سرمایه‌گذار، با معجزه اتفاق نمی‌‌افتد. شاید باورتان نشود ولی به‌طور میانگین، تقریباً ۱۰٪ پیشنهادهایی که به تأمین‌کنندگان مالی تازه‌کار، ارائه می‌دهند، موفقیت‌آمیز برآورد شده‌است. این در حالی است که این رقم در مورد سرمایه‌گذاران همکار، به ۳۰٪ نیز می‌رسد.

گام دوم-نیازهای سرمایه‌گذاران را برآورده‌سازید

طرح پیشنهادی شما، باید با معیارهای سرمایه‌گذاران هم‌راستا بوده و

مشمول برآوردهای مالی باشد؛

  • لازم است که طرح پیشنهادی شما با فرمت مورد نظر تأمین‌کننده مالی(ارائه به‌صورت آنلاین/پستی، رعایت محدودیت زمانی ارسال طرح، تعداد کلمات/حجم، پیوست‌های مورد نیاز) مطابقت داشته‌باشد.
  • ارائه به‌صورت آنلاین/پستی، تاریخ‌ها، تعداد کلمات/حجم، پیوست‌ها

گام سوم- طرح‌های موفق پیشین خود را معرفی کنید

نمونه‌های پیشین خود را به شیوه زیر مورد بررسی قرار دهید:

این نمونه شامل اطلاعات، حقایق و/یا تصاویری است که:

  • امکانات لازم را جهت تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، به‌وجودمی‌آورد؛
  • جایگاه مناسب شما را به‌عنوان ارائه‌دهنده پروژه، توضیح‌می‌دهد و؛
  • میزان فوریت نیازها را، مشخص می‌کند.
  • در یک نمونه قابل قبول، همه هزینه‌ها به‌درستی برآورد شده و تخمین زده‌شده‌اند.
  • برخی از سرمایه‌گذاران، که البته تعداد آن‌ها زیاد هم نیست، همه هزینه‌ها را تقبل می‌کنند، این در حالی است که برخی دیگر فقط ۱۰٪ تا ۱۵٪ این هزینه‌ها را تقبل می‌کنند و سایرین، حاضر به تأمین هیچ رقمی از این هزینه‌ها نیستند.

 

گام چهارم- با تأمین‌کنندگان مالی به‌خوبی ارتباط برقرار کنید

یک طرح پیشنهادی خوب و قابل‌قبول، باید مختصر و مفید بوده و برای کسانی که آن‌را بررسی می‌کنند، قابل فهم باشد:

  • چنین طرحی فاقد لغات و اصطلاحات پیچیده و غیرقابل فهم بوده و کلمات اختصاری رایج به‌کاررفته در آن، به‌دقت توضیح داده‌شده‌اند.
  • با احساسات افراد به‌خوبی ارتباط برقرار می‌کند و آن‌ها را به کار خیر و اهدای کمک‌های مالی، با هدف ایجاد تغییر در جامعه، ترغیب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید