قواعد حاکم بر فعالیت خیریهها و سازمانهای مردمنهاد در رسانههای اجتماعی
کاربرد رسانههای اجتماعی، توسط قوانینی کنترل میشود که بر کیفیت فعالیتهای خیریه بسیار اثرگذار است. این قوانین به شما کمک میکنند تا نحوه استفاده درست و مؤثر از رسانههای اجتماعی را درک کرده و از مشکلاتی که ممکن است در این روند ایجاد شود، حتیالامکان پیشگیری کنید.
هدف
کاربرد رسانههای اجتماعی توسط شماری از قوانین کنترل میشود که در اعتبار و عملکرد مثبت شما در پیشبرد اهداف مورد نظرتان برای خیریه، اثرگذار است. این قواعد به شما کمک میکند تا با نحوه استفاده درست و مؤثر از رسانههای اجتماعی آشنا شوید و از بروز مشکلات جلوگیری کنید.
قوانین
اگر هر کدام از شما، پستی از هر کدام از دستههای زیر را نشر (یا بازنشر دهید)، مورد پیگرد قانونی قرار خواهیدگرفت:
- آزار و اذیت- ایجاد مزاحمت برای دیگران
- رفتارهای خشونتآمیز و تهدیدآمیز- نوشتن مطالبی در جهت ترساندن و ایجاد رعب و وحشت برای دیگران و ایجاد این باور در آنها که قصد ترساندنشان را دارید.
- بیان نظرات بهشیوهای توهینآمیز – ارائه نظرات ناراحتکننده درباره موضوعات حساس
- افترا زدن به دیگران- پستی افتراآمیز است که با ارائه یک سری اطلاعات نادرست، به شهرت و اعتبار دیگران آسیب برساند.
- بدنام کردن دیگران- افراد در صورتی که شایعهای غیرقابل اثبات را درباره دیگری در فضای مجازی منتشر کنند، ممکن است به جرم بدنام کردن و ایجاد رسوایی برای دیگران، مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.
- حفاظت و امنیت داده-نقض حقوق مرتبط با حریم خصوصی
- کپیرایت- پست آثار و اطلاعات مربوط به یک فرد یا سازمان، بدون اجازه صاحب اثر
راهبردها
هرگز پستی را درباره دیگران، بدون رضایت آنها، انتشار ندهید. امنیت افراد را نقض نکنید و با انتشار اطلاعات امنیتی، کار را برای مجرمانی که از این اطلاعات سؤ استفاده میکنند، آسان نسازید. با این کار، بدون اجازه وارد حریم خصوصی دیگران میشوید
نظرات خود را به روشنی بیان کنید، تا همه بدانند این نظر خودتان است. همواره شفافسازی کنید که کامنتها، نظرات یا توییتهایی که منتشر میکنید مربوط به خودتان است، بنابراین نمیتوان آنها را از موضع دیگر تفسیر کرد.
با هویتی واقعی در فضای مجازی ظاهر شوید. رعایت برخی دستورالعملها به این معنا نیست که شما یک ربات هستید. بهعنوان اولشخص صحبت کنید و شخصیت واقعی خود را، بهنمایش بگذارید.
انتشار پستهای توهینآمیز و آزاردهنده- افرادی که قصد توهین و آزار و اذیت شما را دارند، همواره سعی میکنند که واکنش شما را برانگیزند، به جای تلاش برای متقاعد کردن آنها، میتوانید بهروش سیستمی، توهین و آزار و اذیت آنها را به پلتفرم مربوطه گزارش کنید. بستهشدن حساب کاربری چنین افرادی، از تکرار این اتفاق برای دیگران نیز، جلوگیری میکند.
عدم موافقت: اگر با موضوعی موافق نیستید و احساس میکنید که باید نسبت به آن واکنش نشان دهید، همواره مؤدبانه برخورد کنید و جوابها و واکنشهای خود را، نسبت به دیگران، شخصی نکنید و همواره روی موضوع مورد نظر تمرکز کنید. اگر «انگشت اتهام» خود را مستقیماً به سمت کسی دراز کنید، هرگز واکنش و پاسخ مثبتی دریافت نخواهیدکرد. و البته، بهیادداشتهباشید که هر موضوع یا چالشی راهحلی دارد. بنابراین، تردید نکنید و راهحلهای خود را پیشنهاد دهید.
متنها و نمادها: هر چند که استفاده از ایموجیهای مختلف میتواند کمی چاشنی طنز، به یک پست بیفزاید. اما اگر در جریان پست خود، به یک نکته خیلی مهم اشاره دارید، از ایموجی استفاده نکنید، چرا که پیام شما را بیاهمیت جلوه میدهد و از طرف دیگر، استفاده از علامتهای تعجب متعدد(!)، حروف بزرگ و زیرخطدار نیز، در جریان یک پست جدی، کمی «زننده» بهنظر میرسد. چرا که در اینصورت، ممکن است که پست شما خیلی جدی گرفتهنشود.
اول خوب فکر کنید و بعد مطلبی را آپلود کنید/توییت بزنید. وقتی مطلبی بهصورت آنلاین پست میشود، مدت زیادی در فضای مجازی باقی میماند و از طریق جستجوی گوگل نیز، قابل دسترسی است. بنابراین دقت داشتهباشید که همه توییتهای غیرمجاز و یا پستهای وبلاگی شما، بهراحتی قابل ردیابی است. در جریان این روند، از دیگران هم بخواهید که نظرات خود را ابراز کنید.
عملکرد خنثی بهلحاظ سیاسی: این امر بسیار حائز اهمیت است. چرا که هدف شما، بهعنوان یک سازمان بشردوستانه، این است که روی دولت و نهادهای مربوط به آن، اثر مثبتی بگذارید و از این طریق، از جامعه خود پشتیبانی کنید. بنابراین، انتقاد از دولتها، در رسیدن به این هدف، برایتان کارگشا نخواهدبود. لازم است که به همه حزبهای سیاسی شناختهشده، بهشیوهای برابر، احترام بگذارید و از هر کدام از مقاصد آنها، که با اهدافتان همراستا است، حمایت کنید اما، نباید هیچگونه حمایت فعالانهای از یک حزب خاص بهعملآورید.
احترام به قانون کپیرایت و عدالت نسبت به کاربران: آیا برای تولید محتواهای خود در فضای مجازی از تصویر استفاده میکنید؟ بهیاد داشتهباشید که در این راستا قانون کپیرایت را محترم شمارید و تصاویر خود را با ذکر منبع ارائه میدهید. انتشار تصاویر دستهجمعی از رویدادها، نیاز به تأیید جمع حاضر ندارد. اما برای انتشار تصاویری که تعداد محدودی از افراد در آنها حضور دارند، باید از حاضران در عکس اجازه بگیرید. برای مثال، تصویر دستهجمعی یک گروه موسیقی به همراه مخاطبان حاضر در رویداد، نیازی به تأیید جمعی ندارد. اما گروه کوچکی از مردم حاضر در یک عکس واضح برای انتشار، نیازمند چنین تأییدی است. دریافت مجوز برای انتشار تصاویر کودکان و بزرگسالان آسیبپذیر نیز، بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا، همواره بهیادداشتهباشید که با هیچکس و به هیچ علتی، توهینآمیز برخورد نکنید و اگر فکر میکنید که نمیتوانید حرفی را رو در روی مخاطب خود بگویید، بهطور کلی آنرا فراموش کنید.
انتشار دیدگاههای افراطی و ویدئوها و تصاویر توهینآمیز و ناراحتکننده، تبعیض نژادی/قومی یا مذهبی و اظهارنظرهای تحقیرآمیز علیه اقلیتها، معلولان یا بیماران روانی، تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست.
ایجاد اثربخشی در معنا و مفهوم پستهایی که در رسانههای اجتماعی منتشر میکنید.
بهیادداشتهباشید که بخش اعظمی از واکنشهای شما در برقراری ارتباط با دیگران، از طریق زبان بدن و تُن صدا و… امکانپذیر میشود و البته متنی که در رسانههای اجتماعی منتشر میکنید نیز، بهلحاظ حجمی، محدودیتهایی دارد. از این منظر، ممکن است مفهوم مورد نظرتان، بهسادگی اهمیت خود را ازدستبدهد. بنابراین، آنچه از دیدگاه شما خندهدار و باحال بهنظر میرسد، ممکن است در رسانههای اجتماعی، معنای کاملاً متفاوتی داشتهباشد.
به یاد داشتهباشید که تفاوتهای بالقوه اجتماعی و/یا فرهنگی موجود میان مخاطبان شما، ممکن است سبب شود که در مقایسه با جامعه بزرگتر، نسبت به مسائل یا موضوعات خاصی، حساسیت بیشتری نشان دهند.
تعدیل پستها در صفحات اجتماعی
شما بهعنوان یک سازمان، که هم بهصورت آنلاین و هم آفلاین، در جامعه تحت نظارت خود، فعالیت میکنید، با بحث روی موضوعات مهم، جامعه را به شیوهای فعال، به تنوع عقیده تشویق میکنید. در همین راستا، بحث آزاد و صادقانه میتواند به رفع اختلافاتتان کمک کند. اینکه شما صرفاً با موضوعی موافق نباشید، به معنی حذف کلی آن نیست. اگر انتقادات از کار شما کم است، به این معنی است که به روشی متعادل به این انتقادات پاسخ میدهید و بر طبق راهبردهای موجود، پاسخهای قانعکنندهای را برایشان در نظر میگیرید.
بهیادداشتهباشید که افراد جامعه دیدگاههای گوناگونی دارند. داشتن دیدگاههای متعصبانه به شرط آنکه به توهین منجر نشود، اشکالی ندارد. بهطور کلی، تا زمانی که یک پست قانونی را نقض نکند و به بحث و مشارکت درست و نه توهینآمیز منجر شود، حذف آن ممکن نیست. اما بهطور کلی، پستهایی که در دستههای زیر قرار میگیرند، باید حذف شوند:
- هر آنچه که قانون حاکم بر انتشار پستها را در یک کشور، نقض کند
- هر پستی که از دیدگاه جمع وسیعی از مردم توهینآمیز تلقی شود.
- کاربرد «ناسزا» در یک پست
- اظهارنظرهای تهدیدآمیز درباره یک فرد یا سازمان در یک پست
- هر پست بیربط به کار سازمان و مکالمات آنلاین یا آفلاین در حال برگزاری
معمولاً توهینآمیز تلقی میشود.
فرآیند حذف
- اختیار حذف پستها به شرح زیر است:
- حذف فوری پستهایی که آشکارا غیرقابلقبول تلقی میشوند.
- حذف پستهایی که ممکن است غیرقابلقبول تلقی شوند.
- هر درخواستی مبنی بر حذف یک پست باید از طریق قواعد حاکم بر شکایات (و یا سایر موارد مربوطه)، مدیریت شود.
- پیش از حذف یک پست، از آن اسکرینشات بگیرید و یا آنرا به هر طریق ممکن، ضبط کنید.
با این راهکارها میتوانید روند فعالیت خود را بهعنوان یک سازمان خیریه و مردمنهاد در رسانههای اجتماعی ارتقا دهید و بر تعداد مخاطبان و خیرینی که تمایل به مشارکت و همکاری با سازمان تحت نظارت شما دارند، بیفزایید.
دیدگاهتان را بنویسید