وقت آن است که هوش مصنوعی عملکرد خیریه‌ها را بهبود بخشد اما چگونه؟

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به چگونگی این امر بپردازیم.

مدیران سازمان‌های خیریه و غیرانتفاعی، همواره به دنبال آن هستند که عملکرد سازمان خود را به گونه‌ای اثربخش، بهبود بخشند.

این روزها معرفی ChatGPT توسط شرکت OpenAI در نوامبر ۲۰۲۲، که در کم‌تر از یک هفته بیش از یک میلیون کاربر را جذب خود کرده، انقلابی در زمینه هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود. طبق پیش‌بینی مجله Forbes، این نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی، با شیوه منحصر به‌فرد خود در به‌کارگیری هوش مصنوعی، تحول عظیمی را در رویکرد افراد نسبت به حل و پاسخگویی به مسائل مختلف ایجاد خواهد کرد.

ChatGPT طوری برنامه‌ریزی شده که می‌تواند بر حسب اطلاعات در دسترس خود، به پرسش‌های مختلف پاسخ دهد. روند کار سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه‌ها به‌گونه‌ای است که به‌علت هزینه‌های بالا، بودجه محدود و / یا کمبود میزان دسترسی به افراد متخصص، رابطه چندانی با فناوری‌های تازه ندارند. اما ChatGPT چیز دیگری است. این نرم‌افزار شگفت‌انگیز در حال حاضر رایگان و به‌راحتی قابل استفاده است و با این حساب، مزایای بسیاری را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

هوش مصنوعی چگونه سازمان‌های خیریه را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۲۵، شاهد ۸۵ میلیون جابجایی شغلی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در بخش کارگری خواهیم بود و از طرف دیگر احتمال ایجاد بیش از ۹۷ میلیون شغل جدید با تطبیق چشم‌انداز مربوط به الگوی تقسیم کار، دور از انتظار نخواهدبود.

با این اوصاف، تعجب‌آور نیست که احتمال این تغییرات گسترده، بیم‌و امید بسیاری را در میان افراد به‌وجود آورد و بسیاری از افراد را به کابوس از دست‌دادن شغل فعلی خود، دچار سازد.

برای شناسایی مزایای این سازوکار تازه و با توجه به  نگرانی‌های موجود در زمینه هوش مصنوعی مبنی بر این‌که ممکن است بسیاری از شغل‌های موجود در حال حاضر را، با بن‌بست مواجه سازد، ChatGPT در بوته آزمایش قرار گرفت. بیشترین پرسشی که در رابطه با این سازوکار مطرح‌شد، مربوط به نحوه اثرگذاری آن بر خیریه‌ها بود.

ChatGPT با دارا بودن مزایای زیر، این‌گونه به پرسش‌های مطرح شده در رابطه با نحوه اثرگذاری بر خیریه‌ها پاسخ داد:

  • بازدهی پیشرفته هوش مصنوعی با دارا بودن برخی ویژگی‌های خاص به کمک کاربران آمده و با به‌عهده گرفتن برخی وظایف مربوط به آن‌ها، در وقت و انرژیشان صرفه‌جویی به‌عمل می‌آورد
  • افزایش قدرت تصمیم‌گیری هوش مصنوعی به سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه کمک می‌کند تا حجم زیادی از داده‌ها را در زمان کم بررسی کرده و دیدگاه‌های مختلف را در راستای تصمیم‌گیری نهایی از آن استخراج نمایند.
  • افزایش میزان مشارکت با خیرین هوش مصنوعی به سازمان‌های خیریه و غیرانتفاعی کمک می‌کند تا از علایق و دیدگاه‌های خیرین آگاه شوند و در راستای جمع‌آوری هر چه بهتر کمک‌های مالی و خدمات‌رسانی به نیازمندان، گام ‌بردارند.
  • دسترسی و برقراری بهتر ارتباطات هوش مصنوعی این امکان را برای سازمان‌ها به‌وجود می‌آورد که بتوانند داده‌ها و پیام‌های مختلف را در مورد نحوه اثرگذاری بر بخش‌های مختلف به‌راحتی تحلیل کرده و دریابند که کارایی کدام یک از عوامل بیشتر یا کم‌تر است و استراتژی‌های مختلف را در برقراری ارتباطات بهینه‌سازی کنند.

برای درک بهتر نحوه تعامل با ChatGPT، می‌توانیم نحوه تعامل «کارِن» همسر کامپیوتری پلانکتون را با او در کارتون پر طرفدار باب‌ اسفنجی در نظر بگیریم که چگونه به پرسش‌هایش پاسخ داده و او را راهنمایی می‌کند. ChatGPT یک همراه قابل توجه برای دسترسی به دانش عمومی و انجام فعالیت‌های فکری با تسلط بالا، به‌شمار می‌رود.

اگر شما هم طرفدار پر و پا قرص کارتون باب اسفنجی باشید، حتماً فهمیده‌اید که کارِن در ابراز احساسات انسانی چه‌قدر ساده‌لوح است. خوب است بدانید که ChatGPT هم به اندازه کارِن ساده‌لوح عمل می‌کند. به این معنی که ایجاد تغییرات کم در جمله‌بندی و نحوه پرسیدن سؤال، تغییرات زیادی را در پاسخ ChatGPT به آن سؤال به‌وجود می‌آورد. بنابراین، برای این‌که بتوانید به بهترین نحو از این دستگاه استفاده کنید باید در شیوه بیان لغات و نحوه درست پرسیدن سؤال، مهارت کافی داشته‌باشید، ایده کلی خوبی درباره زمینه مورد نظر خود داشته‌باشید و پرسش‌های مورد نظر خود را با ترتیب مناسبی مطرح سازید.

نگاه به آینده

از آن‌جایی که ChatGPT و دیگر فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی قرار است به‌زودی حضور خود را در زندگی ما تثبیت کنند، آیا همه ما می‌توانیم به‌وسیله هوش مصنوعی توانایی فکری خود را افزایش دهیم؟

رهبران سازمان‌های خیریه کاندیداهای خوبی برای به‌کارگیری سازنده ChatGPT به‌شمارمی‌روند، چرا که انگیزه اثرگذاری و تغییر مثبت در جوامع را دارند و با سایر افراد جامعه همدل هستند.

اما گام بعدی این رهبران در پذیرش ابزارهای مرتبط با هوش مصنوعی عبارت است از:

  • دسترسی به ChatGPT و سایر ابزارهای مرتبط با هوش مصنوعی و پرسش از آن، در جهت بررسی قابلیت‌ها و محدودیت‌ها
  • پذیرش و تسهیل بحث‌های اکتشافی مرتبط با اعضای تیم کاربرد هوش مصنوعی
  • بحث درباره نحوه ایجاد تعامل و تکامل میان سازمان‌های تحت رهبری انسان و فناوری به‌طور هم‌زمان

بنابراین همان‌طور که هوش مصنوعی به مرور زمان تکامل‌ می‌یابد و به شیوه‌ای پاسخ‌گوتر عمل می‌کند، گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که کاربران هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای بر نحوه اثرگذاری ما و چشم‌اندازی که  از خودمان در آینده داریم، اثرگذارند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید