چگونه می‌توان در جمع‌آوری کمک‌های خیریه مؤثرتر عمل کرد؟

اگر دستی بر کار خیر داشته‌باشید حتماً یکی از پرسش‌هایی که همواره ذهن شما را به خود مشغول می‌کند این است که: «چگونه می‌توانم اثرگذاری فعالیت‌های خیریه خود را افزایش دهم؟» در پاسخ به این پرسش باید گفت: « مخاطبان هدف خود را به درستی  بشناس و گام‌های بعدی خود را آن‌ها هماهنگ کن و سفر خود را در پیشروی به سوی خیر پیش بگیر.»

اگر هم تا به‌حال تجربه فعالیت‌های خیریه را نداشته‌اید، پیش‌روی در مسیر کار خیر می‌تواند برایتان به منزله نوعی تعهد تلقی شود. ممکن است درست ندانید که باید کار خود را از کجا آغاز کنید. شاید از خود بپرسید: «چطور برای انجام این کار خیر برنامه‌ریزی کنم؟ چه کسانی به خیریه من کمک خواهند کرد؟ چطور باید برنامه‌های خود را با توجه به قوانین مربوط، به اجرا درآورم؟ منابع مورد نظر خود را از کجا پیدا کنم؟ برنامه‌های خود را چگونه زمان‌بندی کنم؟»

برای پاسخگویی به این پرسش‌ها قبل از هر چیز خوب است به یاد داشته‌باشید که برنامه‌ریزی برای انجام کار خیر می‌تواند سخت و در عین حال بسیار آسان باشد. همه چیز بستگی به نوع نگاه شما به این روند دارد. پس بهتر است از ساده‌ترین مسیر ممکن کار خود را آغاز کنید و از همان‌جا گام‌های بعدی را در این مسیر بردارید.

گام‌های بنیادین در مسیر  انجام کار خیر

کار خود را با یک هدفگذاری درست شروع کنید

خوب است از خود بپرسید: «چطور می‌توانم خیرین بیشتری را به خیریه خود جذب کنم؟» به هر حال، همه مدیران سازمان‌های غیرانتفاعی خواهان آن هستند که بازده خیریه‌های خود را افزایش دهند و افراد بیشتری را در سطح جامعه توانمند سازند. برای رسیدن به این هدف:

فهرستی که از خیرین در دسترس تهیه کرده‌اید را بازبینی نمایید.

احتمالاً فهرست خیرینی که زمینه کاری آن‌ها با خیریه شما مرتبط است را، پیش از این تهیه کرده‌اید. حالا با گذاشتن این فهرست در مقابلتان، از خود بپرسید:

  1. در میان خیرینی که از فهرست فعلی شما حذف شده‌اند، آیا کسانی بوده‌اند که در سال‌های اخیر، به خیریه شما کمک کرده‌باشند؟
  2. آیا کسی در فهرست شما هست که هیچ مبلغی به خیریه شما اهدا نکرده و صرفاً فقط در مراسم‌های سالانه مؤسسه خیریه شرکت کرده‌باشد؟
  3. آیا کسی در فهرست خیرین هست که کمک بیشتری در مقایسه با سال‌های اخیر به خیریه شما داشته‌است؟

با در نظر گرفتن پاسخ‌های خود به این پرسش‌ها،  می‌توانید این فهرست را به پرسوناهای مختلف تقسیم کرده و داستان پشت پرده خیریه خود را بر حسب مجموعه‌ای از نکات قابل لمس، برای هر گروه در بخش‌های مختلف تعریف کنید.

معمولاً خیرین را می‌توان به چهار پرسونا با تیپ‌های مختلف تقسیم کرد:

پرسونای تیپ ۱: ذینفعان اصلی

این‌ها افرادی هستند که در مؤسسات تحت نظر شما حضور فعال دارند. این افراد به طور مستمر به خیریه شما کمک می‌کنند، در رویدادها حضور فعال دارند و به شما کمک می‌کنند تا از طریق برقراری ارتباط با خیریه‌های همکار، سرمایه خود را افزایش دهید. اطلاعیه‌های آنلاین شما را مبنی بر کمک‌رسانی به نیازمندان، به اشتراک می‌گذارند و پست‌ها و خبرهای شما را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند. پرسش اصلی در مورد این گروه آن است که چگونه می‌توان مشارکت آن‌ها را در خیریه بیش از پیش افزایش داد؟ می‌توان ارتباط آن‌ها را با مؤسسه شخصی کرد. به این معنی که احساس کنند که با شما یک خانواده هستند، می‌توانید در این مسیر، به گفتگوی تعاملی با این گروه بپردازید تا آن‌ها را بهتر بشناسید و روابطتان را شفاف‌سازی کنید.

پرسونای تیپ ۲: ذینفعانی که از خیریه شما جدا شده‌اند

خیرینی که در این گروه قرار می‌گیرند کسانی هستند که در گذشته به خیریه شما کمک می‌کردند اما در سال جاری کمکی به خیریه شما نداشته‌اند هدف این است که آن‌ها را مجدداً با خیریه خود پیوند دهید. یکی از راهکارهای موجود در این راستا، ارائه خدمات ویژه به این گروه است تا تشویق شوند که مجدداً به خیریه شما کمک کنند. می‌توانید آن‌ها را به بازدید از یک خیریه یا نمایشگاه خاص دعوت کنید یا امکان برقراری ارتباط با مدیران و مجریان طرح را، برایشان فراهم سازید.

پرسونای تیپ ۳: افراد آگاه به اوضاع جامعه

این‌ها افرادی هستند که معمولاً به‌صورت داوطلبانه در رویدادهای خیریه شرکت می‌کنند اما تا به‌حال کمکی به خیریه شما نداشته‌اند. این‌ها همان گروهی هستند که شانس زیادی برای برقراری ارتباط با آن‌ها وجود دارد و می‌توان از طریق مکالمه الهام‌بخش جهت ایجاد ارتباط عمیق‌تر، به همکاری تشویقشان کرد.

پرسونای تیپ ۴: دوستان دمدمی

این‌ افراد در رویدادهای سالانه شما شرکت می‌کنند اما خیلی کم پیش می‌آید که در فعالیت‌های خیریه دیگر، به میزبانی شما مشارکت داشته‌باشند. این گروه هیچ‌گاه واقعاً در سازمان شما سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و فقط در برخی از پروژه‌ها بر حسب علاقه‌مندی خود، شرکت دارند. اگر آن‌ها را با زاویه‌های دیگر مأموریت خود آشنا سازید، می‌توانید به گروه افراد آگاه به اوضاع جامعه (پرسونای تیپ ۳)، انتقالشان دهید.

به‌محض این‌که بخش‌های مختلف لیست خود را مشخص کردید و خیرین مختلف را در چهار پرسونای معرفی‌شده جای دادید، می‌توانید رویکرد کلی خود را نسبت به هر یک از آن‌ها مشخص کنید. به‌منظور ایجاد اثربخشی بیشتر، باید فرصت‌های موجود را با ظرفیت‌های خیرینی که جذب کرده‌اید، مطابقت دهید.

امید است که راهکارهای فوق باعث شود که گام‌نهادن در مسیر خیر برایتان کم‌تر دلهره‌آور باشد. با در نظر گرفتن این راهکارها، می‌توانید میزان اثربخشی خود را در توانمندسازی فقرا افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید