هفت راه افزایش اعتماد میان سازمان‌های غیرانتفاعی و خیرین

به‌طور کلی، اعتمادسازی میان مردم و سازمان‌های انتفاعی کار نسبتاً ساده‌ای است. مردم در  قبال هر مبلغی که به این سازمان‌ها پرداخت می‌کنند، می‌توانند خدمات و محصولاتی با کیفیت مطلوب دریافت کنند. اما در مورد سازمان‌های غیرانتفاعی بحث کاملاً متفاوت است. سازمان‌های غیرانتفاعی از طرف دیگر، موظفند فقط بر اساس قولی که به خیرین می‌دهند، کار مثبتی را در جهان انجام دهند.

اگر انتظار دارید که کسی فقط بر اساس شناخت و اعتمادی که نسبت به شما دارد، در فعالیت‌های خیریه مرتبط با سازمانتان شرکت کند، باید صداقت و شفافیت خود را به‌عنوان یک سازمان خیریه به او اثبات کنید. اما چگونه؟

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا راهکارهایی را در این زمینه به شما معرفی کنیم.

  • به خیرین نشان دهید که مشارکت در کار خیر، چه آورده‌ای برایشان به همراه دارد

یکی از راه‌های مؤثر اعتمادسازی در زمینه مشارکت خیریه این است که به خیرین نشان دهید که کار خیری که انجام می‌دهند منافعی برای خودشان هم به‌همراه دارد و یک معامله برد-برد است.

یکی از مفیدترین راه‌کارها برای این‌که به‌عنوان مدیر یک سازمان خیریه نشان‌دهید که برای خیرین احترام قائلید، این است که منافع آن‌ها را به‌درستی در همکاری با سازمان به‌درستی در نظر بگیرید.

  • در مسیر خیر، ثابت‌قدم باشید

        ثبات‌ قدم، اعتبار می‌آفریند. برای انجام کار خیر باید به یک چشم‌انداز درست در زمینه هدف خود دست یافته‌باشید و سپس دست به عمل بزنید: با دیگرانی که در موقعیت مشابه شما قرار دارند ارتباط بگیرید، مشاوره کنید و وارد گفتگو شوید تا در این زمینه به ثبات برسید.

  • روی روابط فردی و ایجاد شهرت سرمایه‌گذاری کنید

ایجاد روابط شخصی در جلب خیرین بسیار حائز اهمیت است. تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های حضوری بهترین راه برای جلب مشارکت خیرین است. ارتباطات مکاتبه‌ای نیز باید ساده و شفاف باشند تا بتوانند اهداف سازمان را به‌درستی بیان کنند. همین امر موجب افزایش ارتباط با سازمان‌های با اهداف مشابه شده و بر اعتبار و اعتماد سازمان در میان افراد می‌افزاید.

  • از خیرین قدردانی کنید

      بسیار مهم است که از خیرین به‌دلیل اهدای هدایا تشکر کنید و نشان دهید که هر کمک نقدی و غیرنقدی آن‌ها در رشد       و پیشرفت سازمان و بهبود زندگی نیازمندان اثرگذار است.

  • فعالیت‌های مورد نظرتان را به‌درستی اجرا کنید

       شما با هر کسی و در هر زمینه شغلی وارد مشارکت و همکاری شوید، باید نسبت به او اعتماد کامل داشته‌باشید. این    اعتماد از طریق شفافیت، روراستی و صراحت حاصل می‌شود.

  • صادق باشید؛ حتی اگر صداقت شما به‌معنای گفتن «نه» باشد

اعتماد در کار با شرکت‌ها، به این معناست که با وجود تمام موانع و مشکلاتی که در مسیر صداقت و شفافیت با آن‌ها مواجه هستیم باید در تمامی فعالیت‌های خود، این دو را به‌عنوان ارزش و اولویت در نظر بگیریم. این یعنی: گاهی اوقات «نه» بگوییم. «نه‌» گفتن در بسیاری از شرایط باعث افزایش شفافیت و اعتماد میان سازمان‌های غیرانتفاعی و خیرین است.

  • شفافیت را تمرین کنید و درهای سازمان خود را به روی خیرین باز کنید

اگر از خیرین دعوت کنید که از پشت صحنه برنامه‌های شما به‌درستی و با شفافیت کافی آگاه شوند، اعتماد بیشتری را از جانب آن‌ها به سمت خود جلب می‌کنید. البته ممکن است که آن‌ها هیچ‌وقت نخواهند که از پشت صحنه فعالیت‌های شما آگاه شوند اما همین که این در را به روی آن‌ها باز کنید، اعتماد هر چه بیشترشان را به‌سوی خود جلب خواهیدکرد.

به نظر شما، کدام یک از این راهکارها در جلب اعتماد خیرین به یک سازمان غیرانتفاعی، کارآمدتر عمل خواهد کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید